DILEMA HATI WANITA 18 TAHUN KEATAS WAJIB BACA

Telekung Cotton Royal Blossom Kadza by Indrianna, Muslimah Fashion, hijab fashion, mood republik

DILEMA HATI WANITA 18 TAHUN KEATAS WAJIB BACA

Wanita sebuah ungkapan yang penuh gambaran pelbagai cerita dan perasaan, sehingga terasa aku bangga dilahirkan sebagai seorang wanita, Alhamdulillah a’la kulli hallin..

Cerita hati wanita, ketika usia menjangkau usia baligh, Allah berikan perubahan padanya, mendatangkan haid setiap bulan, disini terdapat pelbagai rasa cerita hati wanita, terkadang amarah meluap-luap hingga tak tertahan, terkadang lembut selembut sutara malah terkadang lebih lembut dari sutera, itulah gambaran cerita hati wanita, ini baru bercerita ketika usia haid.

Mula melangkah kedunia baru, persekitaran baru, keadaan yang baru, ketika dahulu solat belum wajib keatas wanita, kini menjadi sebuah taklif dan dijatuhkan hukum yg berat keatas wanita yang sengaja meninggalkan solat, apatah lagi sengaja meninggalkan solat.

Ketika usia melangkah 18 tahun, mula pelbagai bunga (cerita cinta) hadir menyapa hati seorang wanita. Mula kaku jari untuk jari mengayunkan tangan untuk menaip seusia ini mengenai hati wanita, kenapa???? Kerana disini ada pelbagai rasa, “aku inginkan kejayaan yang meninggi dimenara gading seperti para guruku” ada juga “ indahnya kalau aku bisa bersamanya dia begitu perhatian padaku ( waktu ini, ramai kumbang yang mula melirik mencari gerangan bunga yang indah, kerana ketika ini banyak bunga yang sangat manis dan indah untuk dilihat) mula hati terkadang tersipu, terkesima, melihat kekacakan sang putra yang bagi pandangan matanya ia adalah sebuah keindahan yang alami dan patut dinikmati.

Telekung Cotton Royal Blossom Kadza by Indrianna, Muslimah Fashion, hijab fashion, mood republik

Terus kebingungan dengan situasi ini, terus mencari-cari apa yang paling utama. Terus menari-nari dengan yang tidak pasti, apa yang ingin selalu didengar ketika ini adalah nyanyian indah yang

membuat hati berbunga dan inginkan kejayaan, Melangkah mensucikan diri, memilih pakaian solat (telekung) yang paling digemari dan yang paling membuat dia selesa ketika dia ingin menemui tuhan sekalian alam,mulai mengangkat dan mengagungkan ilahi, bacaan wajib yang perlu dibaca dengan fasih dibaca dengan tartil dan fasih,sehingga terasa sedang berbicara dengan sang maha tuhan, setelah jasad menyembah kesejadah, tak terasa tumpah tetesan air jernih kebumi, dan yakin apa yang dipinta pasti dikabulkan, maka dia bermunajat dengan sepenuh hati, “Ya Allah berikan aku yang terbaik” “Ya Allah pilihlah aku menjadi hamba yang baik, peliharalah aku dari melakukan maksiat kepadamu. Sebuah langkah diambil untuk sebuah kepastian, “aku inginkan kejayaan yang pasti dalam usiaku, aku ingin kemenara gading seperti orang lain”.

Dia terus meneruskan kehidupan sebagai seorang wanita ada saja yang bertanya khabar akannya, ada saja mata yang melirik tanpa henti kepadanya, ada saja bingkisan yang dikirim melalui teman sebiliknya, ada saja, itulah percubaan biasa seorang wanita yang sudah merasa dia adalah milikku.

Kembali rungsing dengan keadaan, ingin saja diam seperti batu, kaku tanpa ada reaksi apapun, tapi terkadang hati menjerit “Aaaaah benarkah tindakanku ini”, ketika mulai hati dicium dengan keasikan, dengan kebaikan yang diberikan, hati terus berdetap dan gelisah. Benarkah dia pilihanku?

Benarkah dia yang akan menjadi imamku, benarkah dia yang akan membuatku bahagia, benarkah dia yang akan menemani aku ketika aku susah dan senang, benarkah dia???

Usia semakin bertambah, siapkah aku menjadi seorang istri? Siapkah aku menjadi istri solehah?

Bisakah aku mendidik diri, impianku terlalu meninggi, aku memiliki target tersendiri untuk usiaku. Jika aku memilih menajdi seorang istri bagaimana dengan cita-citaku yang melangit? Buntu, galau, emosi tanpa henti.

Apa yang paling utama ketika disituasi ini adalah

  • istikharah lah,

  • perbanyakkan solat,

  • tidak hanya mendengar lagu cinta yg membuat terus hanyut dengan keasyikan syair-syairnya.

  • Ambilah hatimu kembali, sucikannya dengan wudu’ yang sempurna seperti apa yang diajarkan Rasulullah,

  • tutuplah auratmu dengan sempurna seperti apa yang dikatakan Al-Quran dan Hadis,

  • solatlah sepertimana engkau sedang dilihat olehNYA atau seolah-olah engkau sedang dilihat olehNYA.

  • Ketika lisan berkumat kamit membaca “Allahu Akbar” Allah maha besar tiada apa yang lebih besar dan berkepentingan dariNYA. Solatlah dengan sifat solat yang sempurna, solatlah dengan engkau memahami apa yang sedang engkau baca bukan apa yang sedang engkau fikirkan.

Di akhir penulisan, Wanita….! Sebesar apapun masalahmu, engkau memiliki Allah yg Maha Besar, serumit apapun perkara yang perlu engkau hadapi percayalah DIA yang menyelesaikan segalanya.

“dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya)”, Al Thalaq:2

Inginkan pakaian solat yang cantik tertawan menawan yang menjanjikan keanggunan si pemakai dan membuat anda rasa selesa dan tenang?

Layari website kami www.kadzafashion.com boleh juga

Di page Facebook/ Instagram @kadzafashion

Boleh juga hubungi kami 013-2120988 Indriani

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *